redigerings tips.

Nu var det ett tag sen jag visade er lite tips, detta beror på att jag inte hunnit/orkat och för att jag inte har så mycket att tipsa om. Men jag fick en förfrågan en gång ifall jag kunde visa hur jag redigerar ögon, så det tänkte jag visa er idag. Det är inte svårt alls.. Har ni frågor eller stöter på problem när ni försöker er på detta så fråga mig, jag kanske kan hjälpa:)

1.
Börja såklart med att öppna bilden som du vill redigera. Jag har valt en bild på mig själv som visar mina ögon bra.
Efter du hittat bilden du vill fixa till så väljer du "snabbmasken" (den inringade symbolen långst ner på bilden).
Du ska även väja "penseln", sänk hårdheten på penslen till 0. (detta är för att inte få så hårda kanter runt ögongen sen).
Storkelen på penseln beror på hur stor yta du ska måla så där får du pröva dig fram själv.
När du valt snabbmasken och penseln så är det bara att börja måla på det färgade i ögonen.


2.
När du är nöjd med det du gjorde i steg ett så ska du klicka på "snabbmask"-knappen igen. När du gjort det så kommer det att se ut som det gör på bilden nedan. Ibland kan det bli så att man får en markering runt bilden också när man klickar på snabbmasken och det ska du INTE ha. Så om du får en markering runt bilden så går du upp och klickar på "markera" i listen och väljer där "omvänd". Efter det så ska du bara ha en markering kvar där du ritade nyss.


3.
Sen ska du göra dig ett nytt justeringslager, det låter svårare än vad det är;) det är nämligen bara att klicka på den svartvita symbolen som jag markerat nere i högra hörnet.
När du väl klickat där så får du upp dom vanliga redigeringsgrejjerna, nivåer, kurvor, färgbalans....
Du ska välja kurvor. RGB-kurvan kan du göra lite vad du vill med. Men för att få kontrast i ögonen på ett snyggt sätt så tipsar jag om att göra kurvan i samma stil som jag gjort den. Vill du sen lägga till lite extra färger i ögonen så kan du gå in i listen där det står "RGB" och välja lite färgkurvor som du kan leka med. En sak jag vill varna om dock är att inte göra ögonen för "fake", inte kladda på för mycket färg eller göra så att dom ser overkliga ut. En sån sak kan förstöra en hel bild, tycker iallafall jag. Så ta det lite lugnt när du redigerar just ögon.

Jag ska även tillägga att jag lagt på "oskarpmask" på bilden det sista jag gjorde.
Nu har jag bara redigerat ögonen för att visa hur man gör det så det kanske inte syns någon dramatisk förändring i bilden, men när man sen redigerar resten av bilden också så kan man verkligen få ögonen att "poppa".

Före



Efter

Kommentarer
Postat av: FINA

grymt bra tips!

2009-07-07 @ 15:19:38
URL: http://www.metrobloggen.se/fina
Postat av: ANGELICA

fan va grymt tips! :)

2009-07-07 @ 15:44:29
URL: http://angos.blogg.se/
Postat av: olivia

riktgt bra tips!!

2009-07-07 @ 23:39:36
URL: http://olivis.devote.se
Postat av: Maja

superbra tips! tycker att du förklarar riktigt bra, det är bra att du har ringat in verktygen i bilden och verkligen lagt ner tid på det :) uppskattas verkligen! testade direkt på en bild, det blev riktigt bra :D

2009-07-08 @ 14:10:32
Postat av: Linda, foto

Snyggt! Bilden ser mycket klarare ut efter en sådan redigering. Finns så mycket bra man kan göra i PS :)

2009-07-10 @ 16:03:02
URL: http://www.hillmering.se
Postat av: Cornelia

perfekt, funkar skitbra :)

2009-08-09 @ 22:19:33
URL: http://photostream.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0