Photoshoptips - Ta bort fläckar/finnar

Nu tänkte jag lära er hur man tar bort finnar eller annat som man vill få bort från foton. Och som ni ser så har jag fått röda prickar i ansiktet helt plötsligt. (haha) jag använde mig av den röda färgen bara för att visa tydligt.


Det du gör först är att öppna bilden du vill fixa till. Sen väljer du lagningsverktyget i listen (se min markering). Högerklicka på symbolen, då får du upp några olika verktyg till, välj det översta som heter "smart lagningspensel" (se min markering)




När du gjort det så högerklickar du bara någonstans i bilden så att du får upp denna menyn som du ser på bilden.
Den ovala ringen med en pil igenom kommer antagligen att vara helt rund på din meny, men ändra den så att den är lite oval. (Det gör så att det inte kommer att synas lika väl när man sedan klickar i bilden). Här kan du även bestämma själv hur stor penseln ska vara. Mitt tips är att ha penselstorleken lika stor som föremålet du vill ta bort. Efter du gjort detta så är det bara att börja ta bort fläckarna. Försök att göra detta med så några klickningar som du bara kan för det bästa resultatet.

(Det verktyget som ligger under den vi använder oss av nu heter "lagningspenseln" och är också bra. Om du har problem eller tycker att det blir konstigt med "smart lagningspenseln" så kan du anväda dig av denna. Fast använder du lagninspenseln så måste du klicka på ett "fläckfritt" ställe i bilden nära den fläckan du vill ta bort samtidigt som du håller nere alt knappen. Efter det kan du ta bort fläckan som vanligt.)

Har du frågor så släng in en kommentar och fråga på!

Kommentarer
Postat av: FINA

bra tips!

2009-05-02 @ 17:19:05
URL: http://www.metrobloggen.se/fina
Postat av: DENNIS FOTOBLOGG

Svar:

Hahaha tack så mycket!:D



//Dennis

2009-05-02 @ 18:20:26
URL: http://dennisfoto.blogg.se/
Postat av: Mathilde :)

Fantastisk blogg!

Jeg har lagt deg til i favoritter!



Forresten vil jeg forslå at du kan lage et lite innlegg om hva du bruker av fargekorrigering på bildene dine. Jeg har alltid fascinert meg av sånn fargebruk, men je gfår det aldri til selv :(

2009-05-03 @ 13:09:36
URL: http://justfornow.blogg.no
Postat av: Elin - fotoblogg

det var sådär jag menade när jag ville veta hur man ringar in! öh. konstig mening. iaf, hur ringar man in?!

2009-05-09 @ 10:56:07
URL: http://thisistheyear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0